80 59 4683 021

گاز استیلن

گاز استیلن (acetylene) کوچک‌ترین عضو خانوادهٔ آلکینها است که تشکیل دهنده آنها نیز مانند بیشتر عنصر ها از هیدروژن و کربن می‌باشد. ۲ اتم هیدروژن و ۲ اتم کربن. که با هم پیوند سه‌گانه دارند تشکیل داده‌اند. به خاطر وجود این پیوند سه‌گانه، این گاز جزو مواد شیمیایی اشباع نشده (سیر نشده) شناخته می‌شود.

منابع استیلن (اتین)

این گاز در 3 روش قابل تولید هستند که روش های آن عبارتند از :

  • واکنش با با کاربیت کلسیم می تواند باعث تولید استیلن شود
  • با عبور هیدروکربن از طریق قوس الکتریکی
  • هنگامی که متان را با هوا یا اکسیژن احتراق دهند

گاز استیلن

مشخصات اتین 

فرمول شیمیایی C2H2
جرم مولی ۲۶٫۰۴g/mol
چگالی دارای چگالی حدود 1.097 کیلوگرم بر متر مکعب است.
دمای جوش -84درجه سلسیوس
دمای ذوب 80.8- °C, 192.4 K, −113.4 °F

کاربردهای استیلن

  • کاربرد در جوشکاری

تقریباً 20% از این گاز تولید شده در جوشکاری استفاده می شود. زیرا حرارت شعله ی آن بالاست. استلین سومین شعله پر حرارت پس از دیسیانواستیلن و سیانوژن است و برای جوشکاری آهن و فولاد استفاده می شود.

جوشکاری اکسی اتیلن در مناطقی که دسترسی به برق مشکل است مورد استفاده قرار می گیرد. در حین جوشکاری فشار این گاز باید با رگولاتور تنظیم شود تا از انفجار استیلن و تجزیه ان به هیدروژن و کربن جلوگیری شود.

 

  • روشنایی قابل حمل

کلسیم کربید برای تولید این گاز استفاده شده در روشنایی قابل حمل استفاده می شود. این روشنایی برای معدن چیان و غواصان مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

  • تولید مواد شیمیایی

سنتز شیمیایی کاربرد اصلی گاز استیلن است. گاز استیلن برای تولید چندین ترکیب غیر آلی استفاده می شود. از این ماده در سنتز ویتامین های خاصی مانند ویتامین A و E استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تولید برخی از اجزاء عطر ها، حلال ها و غیره استفاده کرد. در مواد شیمیایی فوق ، میزان خلوصاین گاز باید کاملا حفظ شود.

 

  • تولید پلاستیک پلی اتیلن

پلاستیک های پلی اتیلن، PVC و PVDF از اتیلن یا متان تولید می شوند که به نوبه خود از این گاز گرفته می شوند.

 

گاز استیلن
خرید گاز استیلن، شارژ سیلندر استیلن از سپهر گاز کاویان

 

خطرات استیلن

1. این گاز بدلیل فرایند دی کامپوزیشن حتما باید دور از تماس مستقیم با نور خورشید، شعله و گرمایش زیاد قرار بگیرد . در غیر اینصورت موجب انفجار این سیلندر گاز می شود.

2.سیلندر این گاز باید حداقل با فاصله ای ۳ متری از گازهای اکسید کننده مانند اکسیژن یا نیتروس اکساید نگهداری شود. در غیر اینصورت بین سیلندر این گاز و گازهای اکسید کننده باید یک دیوار ضد آتش  قرار بگیرد. این دیوار باید ۱ متر بلند تر از بلندترین شیر سیلندر های گاز اکسید کننده باشد.

3.در صورت مجاورت کپسول acetylene با حرارت تجزیه شده فشار ان به شدت بالا رفته و امکان انفجار دارد حد اثر دمای قابل تحمل آن 54 درجه می باشد.

4.در صورتی که سیلندر acetylene به صورت اتفاقی بر روی زمین افتاد باید به مدت یک ساعت به صورت عمودی روی زمین قرار داده شده سپس از آن استفاده کرد.

5.این گاز در مجاورت کلر خود به خود اتش می گیرد لذا نگهداری ان در مجاورت کپسول کلر ممنوع است.

 

نحوه نگهداری

برای نگهداری گاز استیلن به صورت ایمن و به حداقل رساندن خطرات مرتبط با آن، رعایت موارد ایمنی و شرایط ذخیره‌سازی مناسب ضروری است. برخی شرایط نگهداری گاز استیلن عبارتند از:

 

  • شیر سیلندر را قبل از بستن شیر رگلاتور حتماً ببندید. این کار سبب می شود این گاز حد فاصل سیلندر و رگلاتور حبس نشود.
  • زمانی که سیلندر خالی را به انبار انتقال می دهید و یا برای شارژ به تأمین کننده خود ارسال می کنید، شیر آن را ببندید. حتی اگر سیلندر شما به صورت کامل خالی از این گاز شده باشد، استون موجود در سیلندر می تواند تبخیر شده و موجب ایجاد خطرات بسیار گردد.
  • گاز acetylene از هوا سبکتر می باشد این امر سبب افزایش احتمال نشتی گاز می شود. شایان ذکر است acetylene مقدار کمی از هوا سبکتر می باشد و تغییرات فشار هوا می تواند از این امر جلوگیری نماید.
  • سیلندرهای گاز  acetylene برعکس الباقی گازها تو خالی نیست و داخل آن با سنگ های مختلخل و یا نوعی پلیمر متخلخل که با استون اشباع شده است، پر شده است.
  • جهت جلوگیری از نشت استون می بایست سیلندرهای این گاز صرفاً به صورت عمودی حمل و نقل و ذخیره سازی شوند.
  • در صورتی که سیلندر استیلن به صورت خوابیده و یا غیر عمودی حمل و نقل و یا نگهداری شود می بایست قبل از مصرف به مدت 30 دقیقه به حالت عمودی قرار گیرد. این امر سبب می شود استون موجود در سیلندر وارد رگلاتور شما نشود.
  • به هیچ عنوان سیلندراین گاز را در فضای بسته و محدود نگهداری ننمایید.
  • همواره از acetylene در فضایی که دارای تهویه مناسب و گردش باد می باشد استفاده نمایید.
  • هیچگاه سیلندر این گاز را نزدیک شعله و یا منابع الکتریکی نگهداری ننمایید در صورت بروز نشتی می تواند سبب انفجار، آتش سوزی و یا جرقه های بسیار شدید گردد.
  • هرگز سیلندر acetylene و یا هر گاز قابل اشتعال دیگری را در فاصله کمتر از 3 متری گاز اکسیژن نگهداری ننمایید. در صورتی که این جداسازی میسر نمی باشد می بایست دیواری غیر قابل اشتعال که حداقل به ارتفاع 2 متر باشد فی مابین این سیلندرها و سیلندر اکسیژن ساخته شود.
  • سیلندرها را همواره با کلاهک و به صورت صحیح نگهداری نمایید که در صورت سقوط به شیر آنها آسیبی نرسد.

 

خرید گاز استیلن


خرید

قبل از خرید، بهتر است با سپهر گاز کاویان  تماس بگیرید و اطلاعات لازم را درباره قیمت، شرایط فروش، بسته‌بندی و احتیاطات لازم برای حمل و نقل گاز استیلن بدست آورید.

همچنین، در صورت لزوم، از مشاوره متخصصان سپهر گاز کاویان استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که خرید و استفاده از گاز استیلن به طور ایمن انجام می‌شود.

02146837950
02146835980

قیمت استیلن

قیمت این گازمی‌تواند متغیر باشد و به عوامل مختلفی مانند منطقه جغرافیایی، تأمین کننده، حجم خرید و شرایط بازار بستگی داشته باشد. همچنین، تغییرات قیمت سایر مواد اولیه و عوامل اقتصادی نیز می‌تواند تأثیری در قیمت گاز acetylene داشته باشد. برای تهیه این گاز می توانید به سایت های سپهر گاز کاویان مراجعه کنید.