80 59 4683 021

کاشف گاز آرگون

در این مقاله کاشف گاز آرگون را بررسی می کنیم. کاشف گاز آرگون گاز آرگون در سال ۱۸۹۴ توسط هنری کاوندیش، فیزیکدان بریتانیایی، به طور ناخودآگاه کشف شد. او در آزمایشات خود بر روی تخلخل اتمی هوا تمرکز کرده بود. در این آزمایشات، وی از یک توری برای اندازه‌گیری حجم گاز در شرایط مختلف استفاده کرد.

در آزمایشات اولیه، کاوندیش دریافت که حجم گاز هوا با تغییر دما تغییر می‌کند. اما در آزمایشاتی که به دقت بیشتری انجام شد و همه گازهای دیگر از هوا حذف شده بودند، حجم هوا تغییری نمی‌کرد. این تغییر ناگهانی در رفتار حجم هوا در حضور یک گاز ناشناخته، به وجود یک گاز جدید اشاره می‌کرد.

کاوندیش به طور خاص دریافت که باید یک گاز نادر و بی‌فعال در هوا وجود داشته باشد. او این گاز را “گاز جدید” نامگذاری کرد و با مشاهده‌های بیشتر و آزمایشات، این گاز به عنوان گاز آرگون شناخته شد.

وی در آزمایشات خود بر روی تخلخل اتمی هوا برای تحقیق درباره تغییرات حجم گاز به شکل معکوس نسبت به دما، مشاهده کرد که در حضور بخار آب و دیگر گازها، حجم هوا به نسبتی ثابت تغییر می‌کند، اما زمانی که همه گازهای معمول حذف شده و فقط هوای خالص باقی می‌ماند، این حجم ثابت می‌ماند.

این مشاهده ناگوار، مشکوک به وجود یک گاز ناشناخته در هوا بود. پس از تحقیقات بیشتر، هنری کاوندیش به این نتیجه رسید که باید گازی در هوا وجود داشته باشد که در ترکیب هوای معمول قرار نداشته باشد. او این گاز را “گاز جدید” نامگذاری کرد.کاشف گاز آرگون را مورد بررسی قرار دادیم.

کاشف گاز آرگون

هنری کاوندیش

هنری کاوندیش (Henry Cavendish) یک فیزیکدان و شیمیدان بریتانیایی بود که در زمینه‌های مختلفی از جمله فیزیک، شیمی، ریاضیات و علم طبیعت فعالیت داشت. او در تاریخ ۱۰ اکتبر ۱۷۳۱ متولد شد و در تاریخ ۲۴ فوریه ۱۸۱۰ درگذشت.

کاوندیش به خاطر تحقیقات خود در مورد گازها و الکتریسیته شناخته می‌شود. وی برای اولین بار حجم نسبی هیدروژن را اندازه‌گیری کرد و به بررسی گازهای دیگر نیز پرداخت. او موفق به کشف گاز آرگون که یکی از گازهای بی‌فعال و نادر است، در آزمایشات خود شد.

علاوه بر این، کاوندیش به بررسی خواص الکتریکی مواد و انجام آزمایشات دقیق بر روی این موضوعات مشهور است. وی از اولین‌هایی بود که برهمکنش الکتریکی بین اشیاء را مورد بررسی قرار داد و قانون کشش الکتریکی را بیان کرد.

هنری کاوندیش به عنوان یکی از علمای برجسته تاریخ علم شناخته می‌شود و کارهای او تأثیر قابل توجهی در توسعه علم و تکنولوژی داشته است.

ویلیام رمزی میشلسون

ویلیام رمزی در ۲اکتبر۱۸۵۲ در گلاسکو اسکاتلند متولد شد. پدر او، ویلیام سی. رمزی، مهندس عمران بود. مادرش نیز کاترین رابرتسون نام داشت. پدرومادر ویلیام در زمان تولدش حدودا چهل‌ساله بودند و او، فرزند آخر خانواده بود.

خانواده‌ی رمزی سابقه‌ی پرباری در علم و دانش داشتند. خانواده‌ی پدری او، از هفت نسل قبل در صنعت رنگ مشغول بودند. پدربزرگ ویلیام انجمن شیمی گلاسکو را در اسکاتلند تأسیس کرد و عمویش، سر اندرو رمزی، یکی از زمین‌شناسان مشهور تاریخ بود. خانواده‌ی مادری ویلیام نسل‌در‌نسل پزشک بودند.

در سال ۱۸۸۷ و ۳۵سالگی، ویلیام رمزی عضو هیئت‌علمی شیمی در دانشگاه UCL شد و در آنجا، تحقیقاتش را درباره‌ی گاز نیتروژن ادامه داد. مطالعات بسیار گسترده‌ی او درباره‌ی این گاز و انواع اکسید نیترروژن، مقاله‌های متعددی را نتیجه داد. مهارت‌های رمزی برای تحقیقات آتی درباره‌ی گازها، در حین همین تحقیقات نیتروژن کسب شدند.

رمزی در تحقیقات خود در آگوست۱۸۹۴، ترکیبات شناخته‌شده را از نمونه‌ای از هوا حذف کرد. این ترکیبات اکسیژن و دی‌اکسیدکربن و نیتروژن را شامل می‌شدند. پس‌ازآن، رمزی نتیجه گرفت گاز دیگری با نسبت حجمی ۱/۱۸ در هوا باقی مانده‌ است. او با استفاده از روش طیف‌نگاری، سعی کرد گاز جدید را کشف کند. ویلیام متوجه شد طیف این گاز، با هیچ گاز شناخته‌شده‌ای هم‌خوانی ندارد.

کاشف گاز آرگون

در سال ۱۸۹۵، رایلی و رمزی مقاله‌ای مشترک منتشر کردند. آن‌ها در مقاله‌ی خود از این کشف جدید صحبت کردند و این گاز را با استفاده از کلمه‌ی یونانی Argos به‌معنای تنبل یا غیرفعال، آرگون نام نهادند. دلیل انتخاب نام نیز آن بود که رمزی متوجه شد گاز جدید با هیچ عنصری ترکیب و واکنش نشان نمی‌دهد.

در سال ۱۸۹۸، فیزیکدان بریتانیایی ویلیام رمزای میشلسون نیز به طور مستقل به کشف گاز آرگون رسید و آن را به عنوان یک گاز نادر کشف و نامگذاری کرد. او این گاز را آرگون به معنای “بی‌کار” نامگذاری کرد، زیرا گاز آرگون به طور شیمیایی بسیار بی‌فعال بود و در واکنش‌های شیمیایی عمومی شرکت نمی‌کرد. در واقع، ویلیام رمزای میشلسون در تحقیقات خود بر روی پراکندگی نور، در سال ۱۸۹۸، به تصویربرداری نوری از طیف‌های مختلف گازها و تشخیص یک خط طیفی جدید در هوا پرداخت.

خرید گاز آرگون

فهرست مطالب

فهرست مطالب