80 59 4683 021

شرکت سپهر گاز کاویان: 02146835980 – 02146837072 – 09022734708

گاز متان از چه عنصر هایی تشکیل شده

عناصر متان :متان (به انگلیسی: Methane) با فرمول مولکولی CH۴ به عنوان سوخت بکار رفته و جزء اصلی گاز طبیعی محسوب می‌شود. متان ساده‌ترین عضو خانواده آلکان‌ها است.متان ماده‌ای (ترکیبی) است که ساختار چهار وجهی داشته و از اتصال چهار اتم هیدروژن و یک اتم کربن به وجود آمده‌است. متان در زندگی روزمره ما به‌طور مستقیم دخیل بوده و کاربرد فراوانی دارد. بیش از ۹۷٪ از گاز طبیعی و سوخت شهری از این گاز تشکیل شده‌است. به همین علت از آن به عنوان ترکیب اصلی گاز طبیعی نیز یاد می‌شود. این گاز بسیار پر مصرف است.

 

عناصر متان-سپهر گاز کاویان

 

ویژگی‌های متان و عناصر متان

در شرایط استاندارد دما و فشار این گاز بی‌بو و بی‌رنگ و نافذتر و سبک‌تر از هوا است و اولین ترکیب سلسله هیدروکربن‌های اشباع شده به‌شمار می‌رود. این گاز در طبیعت از تجزیه و پوسیده شدن مواد آلی به ویژه فساد گیاهان در مرداب‌ها حاصل می‌شود، به همین جهت آن را «گاز مرداب» نیز می‌نامند، همچنین یکی از اجزای اصلی (بیش از ۹۷٪) گاز طبیعی است.

ساختار چهار وجهی متان به وسیله پراش الکترون، که آرایش اتم‌ها را در این نوع مولکول‌های ساده به روشنی نشان می‌دهد، تأیید شده‌است. متان در دمای اتاق و فشار استاندارد گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که به آسانی درهوا می‌سوزد و تشکیل آب و کربن دی‌اکسید می‌دهد. شعله آن آبی کمرنگ و تا حدودی بسیار داغ است. بیشتر گاز طبیعی بدون خالص سازی مصرف می‌شود. نقطه ذوب آن ۱۸۲- و نقطه جوش آن ۱۶۱٫۵- درجه سلسیوس است. این گاز وقتی مایع شود سبک‌تر از آب است. چگالی نسبی آن ۰/۴ است.

لازم است ذکر شود که از سال ۱۷۵۰ تا به امروز، غلظت متان اتمسفری در حدود ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است که این مقدار، تأثیر ۲۰ درصدی در اثر گلخانه‌ای دارد. همچنین متان، در سیارات دیگری همچون مریخ کشف شده‌است.
بیشتر بخوانید | متان در پتروشیمی
گاز متان از چه عنصر هایی تشکیل شده-سپهر گاز کاویان

 

خصوصیات و عناصر متان

متان (CH4) گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که معمولاً به عنوان سوخت استفاده می‌شود و جزء اصلی گاز طبیعی است. گاز متان یک هیدروکربن است و بنابراین، ماهیت آلی دارد. همچنین یکی از گازهای با منشأ کربن است که نقش مهمی در اثر گلخانه ای دارد. همان‌طور که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) ادعا شده‌است، ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از استفاده از گاز متان است

ترکیبات متان

این گاز تنها به صورت خالص در صنعت کاربرد ندارد و در برخی از موارد نیز به صورت ترکیب با گازهای دیگر به کار می رود. از جمله ترکیب های کاربردی متان می توان به گاز کالیبراسیون P10 اشاره کرد. این گاز از ترکیب 10% متان و 90% آرگون به دست می آید و در دستگاه های XRF کاربرد دارد.

گاز LEL50% ترکیب دیگری از این گاز است که حاوی 2.5% متان در گاز هوای خشک ای همان Z-Air می باشد. این ترکیب به عنوان مخلوط گاز در شناساگرهای گازی در نیروگاه ها، خطوط انتقال گاز و تست نشت یابی در معادن بیشتری کاربرد را دارد.عناصر متان باید در نظر گرفته شود.

 

گاز متان از چه عنصر هایی تشکیل شده

خطرات و ایمنی

گاز متان یک گاز بی رنگ، بی بو و بی مزه است که در شرایط استاندارد به صورت مولکول های دو اتمی (CH4) وجود دارد. این گاز یکی از اصلی ترین اجزای گاز طبیعی است و همچنین در تجزیه مواد آلی مانند فضولات حیوانات و گیاهان تولید می شود.

گاز متان به طور کلی یک ماده بی خطر است، اما در شرایط خاص می تواند خطرناک باشد. یکی از خطرات اصلی گاز متان، **خفگی** است. گاز متان می تواند با جایگزینی اکسیژن در هوا، خفگی ایجاد کند.

علائم خفگی

علائم خفگی با گاز متان عبارتند از:

سردرد
سرگیجه
حالت تهوع
استفراغ
گیجی
بیهوشی

اگر در معرض گاز متان قرار گرفتید و علائمی از این موارد را تجربه کردید، بلافاصله به هوای تازه بروید. اگر علائم شدید بود، به دنبال کمک پزشکی باشید.

در اینجا خلاصه ای از خطرات و ایمنی گاز متان آورده شده است:

خطرات

* خفگی
* آتش سوزی و انفجار
* تحریک چشم، بینی و پوست
* سردرد
* سرگیجه

اقدامات ایمنی

* استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب
* تهویه مناسب محیط کار
* اجتناب از قرار دادن گاز متان در معرض گرما یا شعله
* اجتناب از ترکیب گاز متان با سایر مواد قابل اشتعال

 

تهیه و تامین

برای تهیه گاز متان با سپهر گاز کاویان تماس بکیرید.

02146837950
02146835980

فهرست مطالب

فهرست مطالب