80 59 4683 021

جهت خرید گاز نیتروژن و سایر گازهای خالص و ترکیبی، با کیفیت بالا و قیمت مناسب از سپهر گاز کاویان با شماره­ های 02146837950 و 02146835980 تماس حاصل فرمایید.

قیمت گاز نیتروژن
خرید گاز نیتروژن با کیفیت بالا و قیمت مناسب از سپهر گاز کاویان

نیتروژن (N)، عنصری غیرفلزی از گروه 15 جدول تناوبی می باشد.  این گاز بی­ رنگ، بی­ بو و بی­ مزه فراوان­ترین عنصر در جو زمین و یکی از اجزای تشکیل دهنده همه مواد زنده است.

توزیع نیتروژن

nitrogen در میان عناصر، رتبه ششم را در فراوانی کیهانی دارد. جو زمین متشکل از 75.51 درصد وزنی (یا 78.09 درصد حجمی) نیتروژن است. بنابراین هوا منبع اصلی نیتروژن برای تجارت و صنعت به شماز می آید.

همچنین جو حاوی مقادیر کمی از آمونیاک و نمک های آمونیوم و همچنین اکسیدهای نیتروژن و اسید نیتریک است (مواد دومی که در طوفان های الکتریکی و در موتور احتراق داخلی تشکیل می شوند).

N2 آزاد در بسیاری از شهاب سنگ ها یافت می شود. در گازهای آتشفشان ها، معادن و برخی چشمه های معدنی؛ در خورشید؛ و در برخی از ستاره ها و سحابی ها.

nitrogen به طور متوسط حدود 16 درصد وزنی ترکیبات آلی پیچیده معروف به پروتئین را تشکیل می­ دهد که در همه موجودات زنده وجود دارد. فراوانی طبیعی این گاز  در پوسته زمین 0/3 قسمت در 1000 است.

هند، روسیه، ایالات متحده، ترینیداد و توباگو، و اوکراین پنج تولید کننده برتر این گاز (به شکل آمونیاک) در اوایل قرن بیست و یکم بودند.

روش تولید گاز نیتروژن

تولید تجاری ازت، همانند گاز اکسیژن و آرگون، عمدتاً با تقطیر جزئی هوای مایع است. دمای جوش این گاز 195.8- درجه سانتیگراد (320.4- درجه فارنهایت)، حدود 13 درجه سانتیگراد (23- درجه فارنهایت) کمتر از اکسیژن است.

واکنش‌های آزمایشگاهی مختلفی که نیتروژن تولید می‌کنند عبارتند از گرم کردن محلول‌های نیتریت آمونیوم (NH4NO2)، اکسیداسیون آمونیاک توسط آب برم، و اکسیداسیون آمونیاک توسط اکسید مس داغ.

مصارف تجاری ازت

از nitrogrn گازی یا مایع در موارد زیر استفاده می شود:

  • ازت مولکولی به عنوان یک جو بی­ اثر برای واکنش­ هایی که نیاز به حذف اکسیژن و رطوبت دارند.
  • ازت مایع، کاربردهای برودتی ارزشمندی دارد.
  • nitrogen در صنایع شیمیایی، برای پیشگیری از اکسیداسیون یک محصول، به عنوان یک رقیق کننده بی­ اثر، به عنوان یک حامل برای حذف گرما یا مواد شیمیایی و به عنوان بازدارنده آتش یا انفجار.
  •  در صنایع غذایی برای جلوگیری از فساد از طریق اکسیداسیون، کپک زدن یا حشرات گاز N2 به کار می رود.
  • از نیتروژن مایع برای خشک کردن انجمادی و برای سیستم­های تبرید.
  •  برای جلوگیری از اکسیداسیون، تحت فشار قرار دادن روکش کابل­ ها و محافظ موتورها در صنعت برق .
  • این گاز در صنعت فلزات برای جوشکاری و لحیم کاری برای جلوگیری از اکسیداسیون، کربوره شدن و کربن­ زدایی کمک می­کند.
  • گاز N2 به عنوان یک گاز غیرواکنشی، برای ساختن لاستیک فوم یا انبساطی، پلاستیک، و الاستومرها، به عنوان گاز پیشران قوطی های آئروسل و تحت فشار قرار دادن پیشرانه های مایع برای جت های واکنش به کار می رود.
  • انجماد سریع با ازت مایع در پزشکی برای حفظ خون، مغز استخوان، بافت، باکتری­ ها و… انجام می شود.

ترکیبات Nitrogen

بیشترین حجم N2 در ساخت ترکیبات نیتروژنی مصرف می ­شود. پیوند سه­ گانه بین اتم­ ها در مولکول­ های نیتروژن آنقدر قوی است که به سختی اجازه می دهد نیتروژن مولکولی وارد ترکیبات دیگر شود.

آمونیاک، نیترات­ها، نیتریدها، سیانیدها، آمیدها و اکسیدهای nitrogen از شناخته شده­ ترین ترکیبات معدنی nitrogen هستند.

همچنین nitrogen هزاران ترکیب آلی را تشکیل می دهد. بیشتر انواع این ترکیبات را می توان به عنوان مشتق های آمونیاک، سیانید هیدروژن، سیانوژن و اسید نیتروژن یا نیتریک در نظر گرفت.

به عنوان مثال آمین ها، اسیدهای آمینه و آمیدها مشتق های آمونیاک هستند. نیتروگلیسیرین و نیتروسلولز استرهای اسید نیتریک می باشند.

پورین­ها و آلکالوئیدها ترکیبات هتروسیکلیک هستند که در آنها N جایگزین یک یا چند اتم کربن می شود.

فهرست مطالب

فهرست مطالب