80 59 4683 021

سپهرگازکاویان- 02146835980 -02146837072 – 09022734708

گاز اتان (Ethane) با فرمول شیمیایی C2H6، یک هیدروکربن اشباع شامل دو اتم کربن و شش اتم هیدروژن است. اتان به عنوان یک گاز طبیعی و یکی از اعضای مهم خانواده گازهای هیدروکربنی است که در منابع طبیعی نفت و گاز طبیعی یافت می‌شود.

منابع گاز اتان

منابع اصلی گاز اتان (C2H6) عبارتند از:

1. نفت طبیعی: این گازبه صورت طبیعی در منابع نفتی و گازی یافت می‌شود. در عملیات استخراج نفت و گاز، ethane همراه با گازهای دیگر مانند متان (CH4) استخراج می‌شود.

2. گاز طبیعی: گاز طبیعی نیز منابع قابل توجهی از این گاز را فراهم می‌کند. گاز طبیعی شامل مخلوطی از متان، اتان، پروپان، بوتان و سایر هیدروکربن‌ها است.

3. گاز شیلهایی: تکنیک‌های استخراج گاز از شیل ها (شیل گازی) می‌تواند منابع قابل توجهی از گاز اتان تولید کند. این روش شامل شکستن صخره‌های شیل با استفاده از تکنیک‌های مانند شکست هیدرولیکی (هیدرولیک فراکچرینگ) است که اتان موجود در شیل را آزاد می‌کند.

4. تولید مصنوعی: علاوه بر منابع طبیعی، این گاز می‌تواند به صورت تولید مصنوعی نیز تهیه شود. این شامل فرآیندهایی مانند تقسیم حرارتی هیدروکربن‌ها (cracking)، تبدیل غلظت بالای پروپان به Ethane و فرآیندهای شیمیایی دیگر است.

مهم بودن شناسایی و بهره‌برداری از منابع گاز اتان، برای تولید انرژی و مصارف صنعتی مختلف است.

 

گاز اتان
خرید گاز اتان، خرید یا شارژ سلیندر اتان از سپهر گاز کاویان

مشخصات گاز اتان

فرمول شیمیایی C2H6
وزن مولکولی 30.07 گرم بر مول
چگالی حدود 1.27 کیلوگرم بر متر مکعب در شرایط استاندارد (دما 0 درجه سلسیوس و فشار 1 اتمسفر)
نقطه جوش حدود 88.6- درجه سلسیوس
نقطه ذوب حدود 183- درجه سلسیوس
فشار بخار در دمای استاندارد، فشار بخار آن حدود 3.8 اتمسفر است.
رنگ بی‌رنگ
بو بویی مشابه گاز طبیعی دارد.

کاربردهای گاز اتان

گاز اتان (C2H6) در صنایع مختلف و برخی کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

1. سوخت: این گاز به عنوان یک سوخت قابل اشتعال و منبع انرژی استفاده می‌شود. این گاز به صورت مایع (مثل گازوئیل) یا گاز در صنایع حمل و نقل و اتومبیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. صنعت پتروشیمی: اتان به عنوان ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. مثلاً برای تولید اتیلن (C2H4) که یک ماده اولیه مهم برای تولید پلاستیک‌ها و مواد صنعتی است.

3. صنعت پلاستیک: گاز و مشتقات آن به عنوان ماده اولیه در تولید پلاستیک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً در تولید پلی‌اتیلن (Polyethylene) که یکی از پلاستیک‌های پرکاربرد است.

4. صنعت گاز و انرژی: Ethane به عنوان یکی از اجزای مهم گاز طبیعی استفاده می‌شود. در صنایع گاز و انرژی،این گاز برای تولید برق، گرمایش و سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5. صنعت شیمیایی: Ethane به عنوان ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله الکل‌ها، الدهیدها، اسیدها و سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.

6. پالایشگاه‌ها: این گاز در فرآیندهای پالایش نفت و گاز به عنوان یکی از فراورده‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اتان به عنوان یک سوخت سبک و ماده خام برای تولید بنزین و سایر محصولات نفتی استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

گاز اتان
گاز اتان مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت از سپهر گاز کاویان تهیه نمایید.
بیشتر بخوانید | گاز متان چیست ؟

خطرات گاز اتان

این گاز در صورت استفاده نادرست یا در شرایط نامناسب ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. برخی از این خطرات عبارتند از:

1. آتش‌سوزی و انفجار: این گاز یک سوخت قابل اشتعال است. در صورت ترکیدن یا اشتعال این گاز در شرایط نامناسب، می‌تواند آتش‌سوزی و انفجار را ایجاد کند. بنابراین، باید احتیاطات ایمنی لازم را در مورد استفاده، ذخیره‌سازی و حمل و نقل گاز اتان رعایت کرد.

2. خطر برای سلامتی: تماس با Ethane می‌تواند عوارضی مانند تحریک چشم، تنفس مشکل، سرگیجه و حتی بی‌هوشی را به همراه داشته باشد. تماس مستقیم با پوست نیز ممکن است تحریک و ایجاد سوختگی را به همراه داشته باشد.

3. سمی بودن: این گاز با غلظت بالا و در محیط‌های بسته، ممکن است سمی باشد و عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و مشکلات تنفسی را ایجاد کند. تنفس بخارات این گاز در محیط‌های نامناسب می‌تواند خطرناک باشد.

4. خطر برای محیط زیست: در صورت نشت یا آزاد شدن گاز اتان به محیط، می‌تواند به آلودگی هوا و آب منجر شود و برای محیط زیست و جانوران محلی خطراتی ایجاد کند.

خرید گاز اتان

1. تامین کننده گاز: ارتباط با شرکت‌ها و تامین کنندگان معتبر مانند سپهر گاز کاویان را برقرار کنید.

سپهر گاز کاویان – دارنده گواهینامه ISO17025 و آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد – می‌تواند این گاز را در کپسول‌های فشار قابل حمل فراهم کند. با توجه به نیاز خود، مقدار و شرایط تحویل را با تامین کننده مشخص کنید.

2. فروشگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی: به فروشگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی مانند سپهر گاز کاویان مراجعه کنید.

موقع خرید این گاز، حتماً با کارشناسان تامین کننده معتبر مانند سپهر گاز کاویان مشاوره بگیرید و بررسی های  دقیقی از شرایط خرید، نحوه انتقال و اطمینان از کیفیت گاز را انجام دهید.

ارتباط با مشاوران سپهر گاز کاویان:

02146837950
02146835980

گاز اتان

قیمت گاز اتان:

قیمت C2H6 ممکن است بسته به منطقه، تأمین کننده و شرایط بازار متفاوت باشد. همچنین، قیمت این گاز ممکن است با تغییرات قیمت نفت و شرایط اقتصادی مرتبط باشد.